Skip to main content
Food for thoughtGeen onderdeel van een categorie

Positionering van een startup – Suzanne is afgestudeerd!

Positionering van een startup

Een blog post geschreven door Suzanne Schneiders. Met vlag en wimpel afestudeerd en klaar voor de volgende uitdaging! 

Een startup beginnen en groeien naar landelijk succes is de droom van iedere startende ondernemer, maar dat is nog best lastig als je twee verschillende doelgroepen hebt. Hoe positioneer je een bedrijf dat wil doorbreken in de keukenwereld van de huursector waarbij de merkidentiteit intact blijft. Ik ben Suzanne Schneiders en ik neem je mee in mijn afstudeeronderzoek bij Chainable. 

In februari ‘21 ben ik begonnen met afstuderen voor de HBO-opleiding Communicatie en ik ben blij te vermelden dat ik dit succesvol heb afgesloten in juli ‘21. Mijn tijd bij Chainable heeft uit twee onderdelen bestaan: onderzoek doen en meewerken. Dit was een fijne afwisseling die het werk uitdagend heeft gehouden. Ook is het een waardevolle ervaring voor een student om als gelijke te kunnen meedraaien in een organisatie. Bij Chainable respecteert iedereen elkaar en heeft het beste met elkaar voor waardoor je eerlijk bent tegen elkaar. Feedback helpt te groeien en te ontwikkelen wat uiteindelijk is waar afstuderen over gaat.

Het onderzoek naar de positionering van Chainable begon met een uitdaging: uit validatiegesprekken bleek dat woningcorporaties in de sociale huursector en institutionele beleggers in de vrije huursector verschillende interesses hebben met betrekking tot de Chainable keukens. Het onderzoek begon daarna met het in kaart brengen van die interesse en ook met het in kaart brengen van Chainable. Met deze informatie ben ik gaan kijken naar de overeenkomsten in wensen van klanten en aanbod vanuit Chainable. De samengevatte conclusie hieruit is dat woningcorporaties interesse hebben in niet te dure, niet te uitgebreide milieuvriendelijke keukens. Aan de andere kant hebben institutionele beleggers interesse in luxe keukens waarbij alles van montage tot service verzorgd wordt. Chainable biedt met haar keukens en service al deze voordelen aan in een totaalpakket. De allerbelangrijkste aantekening bij dit stuk van het onderzoek is dat de voordelen die niet in het interessegebied van de klant liggen, niet werken als negatief effect. Zo zijn de woningcorporaties ook blij met ontzorging en institutionele beleggers met de milieuvriendelijkheid, maar is het voor hen niet het grootste focuspunt.

Bij Chainable respecteert iedereen elkaar en heeft het beste met elkaar voor waardoor je eerlijk bent tegen elkaar. Feedback helpt te groeien en te ontwikkelen wat uiteindelijk is waar afstuderen over gaat.

Oké, twee verschillende doelgroepen die beide klant van Chainable zijn, maar hoe spreken we die aan? Door voor beide doelgroepen en alle eindgebruikers een helder beeld te schetsen van het Chainable product en de dienst. Door transparantie is iedereen op de hoogte van het totaalplaatje.

Bij circulariteit gaat het om het behouden van materiaal in de productieketen, een proces wat een ‘ver van je bed show’ kan lijken. Daarom is het belangrijk om stakeholders te laten zien hoe we dat doen. Daarnaast werkt Chainable samen met haar stakeholders om samen tot een beter product en betere dienst te komen, daarom is het ook belangrijk dat de klant zelf waarde aan transparantie hecht. Hiervoor heb ik een campagne ontwikkeld waarin personage Evelien vertelt over de keuken en over Chainable, deze heb je misschien al wel gezien. Hiermee worden niet alleen onze klanten maar ook hun klanten, de eindgebruikers, aangesproken en wordt het totaalplaatje duidelijker. 

Verder heb ik een concept gepitcht waarbij kennis van onze partners, klanten en andere geïnteresseerden samen komt in het Chainable KennisCentrum. Een digitale plek waarbij informatie over circulaire en milieuvriendelijke zaken op alle vlakken gedeeld kan worden. Denk aan recepten en shampoo voor huis & tuin of hergebruik op kantoor en waterbesparing in de bouw. Kortom, voor iedereen wat wils.

Tot slot aandacht voor een geweldig stagebedrijf. Niet alleen is het behoorlijk inspirerend om te werken bij een bedrijf dat niet gericht is op winst maar op milieu, het is ook nog een ontzettend fijne omgeving. De mensen die werken bij Chainable zijn vriendelijk, meedenkend, gezellig en bovenal eerlijk. Als je het aan mij vraagt is Chainable geen startup meer, maar al lang een volwaardig bedrijf.

 

 

Leave a Reply

Close Menu

Samen op weg naar 100% circulaire keukens.

Chainable

Hercules 4
5126 RK  GILZE
Nederland

T: +31 (0) 85 485 0909
E: hello@chainable.nl